Při každém výletu do hor, ale i v běžném životě, může dojít k nějaké nehodě. Základní znalostí pro poskytnutí pomoci je vědět, jak přivolat pomoc odbornou. Samozřejmě jí zavoláme telefonem, ale na jaké číslo? … a co když není u mobilu signál?
Volání telefonem
Mobilní telefon je pro záchranu fantastický vynález. Aby nám dobře posloužil, pak musí být nabitý. A to nejen plnou baterií, ale taky kreditem. V zahraničí je třeba mít aktivovaný roaming. U paušálů se nemusí kredit řešit, ale pozor, někdy nám nízký kredit nemusí bez vytáhnutí SIM karty dovolit zavolat a bez SIM karty zase nedovolí vytočit číslo jiné než mezinárodní – tedy 112. Navíc tísňové číslo nemusí být jediné, kam je třeba zavolat. Budeme možná kontaktovat třeba pojišťovnu, rodinné příslušníky nebo kamarády na druhé straně kopce. Během túry je dobré u telefonu tu a tam vyzkoušet přítomnost a kvalitu signálu.
Kam volat
To je otázka! Mnoho lidí spoléhá na moderní mezinárodní číslo 112, které v Evropě prosadila švédská iniciativa (od roku 1991). Všeobecně se však pro urychlení záchranné akce doporučuje znát místní nouzové číslo horské služby a případně i jiných složek (lékaři, hasiči a policie). Na dispečincích horské služby sedí kvalifikování operátoři, kteří dokáží řešit váš konkrétní problém bez přepojování jinam a v dané zeměpisné oblasti se dobře vyznají. Proto je důležité znát místní nouzové číslo! U horské služby se totiž často může lišit od čísla stanice HS. Záchranných stanic je v daném pohoří několik, ale tísňové číslo bývá pouze jedno. Například v českých Krkonoších je to dispečink Špindlerův Mlýn, ve Vysokých Tatrách Starý Smokovec. Číslo 112 však nelze zcela zatracovat – velmi nám pomůže v těchto situacích:
- nerozumíme jazyku dané země – 112 je provozována ve světových jazycích
- nevíme, koho dříve zavolat a koho vůbec – například při autonehodách, jestli dříve hasiče, záchranku nebo policii
- nemáme signál operátora dané země, ale cizí zahraniční
- nevíme, kde jsme – například v Čechách může 112 vycházet z pomocných informací jako jsou kilometrovníky vodních toků, silnic a dokonce i ze sítě mobilních operátorů.
- můžeme toto číslo volat bez kreditu a SIM karty
- číslo 112 je konstruováno tak (alespoň v Čechách), aby nebylo obsazené – hovory se přepojují na další dispečink.
Důležitá telefonní čísla
Horská záchranná služba SR | 18 300 |
Letecká záchranná služba SR | 18 155 |
TOPR/GOPR – polská horská služba | (+48) 601 100 300 |
Horská služba ČR Krkonoše | 499 433 230 |
Orlické hory | 494 663 152 |
Jeseníky | 601 302 611 |
Beskydy | 558 677 393 |
Šumava | 376 397 273 |
Krušné hory | 353 815 140 |
Jizerské hory | 483 380 073 |
Co má zpráva obsahovat
KDO VOLÁ – jméno, příjmení a telefonní číslo, odkud voláme
CO SE STALO – jak se stala nehoda
KDE SE TO STALO – co nejpřesnější určení místa, je důležité stále sledovat svoji trasu i na mapě! Můžeme použít také souřadnice na mapě, ale pozor na možnou chybu!
KDY SE TO STALO – v kolik hodin se stal úraz, to je velmi důležité! Čas hraje velkou roli!
KOLIK LIDÍ JE POSTIŽENÝCH A JAKÉ MAJÍ ZRANĚNÍ
JAKÉ POMOCI SE JIM ZATÍM DOSTALO
KOLIK LIDÍ MŮŽE NA MÍSTĚ POMOCI
JAKÉ JE POČASÍ V MÍSTĚ ÚRAZU – viditelnost, mlha,vítr, atd. To je důležité pro nasazení vrtulníku. (např. dohlednost: méně jak 100 m, do 1 km, více jak 1 km, důležité jsou i informace o výšce mraků)
VRTULNÍK, PŘISTÁNÍ NA MÍSTĚ NEŠTĚSTÍ: MOŽNÝ ČI NEMOŽNÝ? Pokud není přistání možné (hluboký les, skály, …), pak záchranáře či psovoda i se psem vrtulník může vysadit i pomocí lana (jeřábem, podvěsem) !!!
VYSLECHNEME PŘÍPADNÉ DOTAZY A POKYNY – VŽDY ZAVĚŠUJEME TELEFON JAKO POSLEDNÍ !!! Zabrání se tím poskytnutí neúplných informací, neboť asi každý je v takovéto situaci rozrušen a na ledacos zapomene.
Signál není k dispozici
To je problém, který ubere čas. Vždy je třeba se ujistit, že signál není o kousek dále nebo nazpět na nějaké vyvýšenině či jinak orientovaném terénu. Je-li to možné, vyšleme někoho z nás pro pomoc a zároveň můžeme vysílat nouzové signály. Nouzový signál může být proveden pomocí viditelných signálů (baterka, blesk fotoaparátu, odlesk zrcátka atd.) nebo zvukovým signálem (volání, pískání a pod.).
Mezinárodně je dohodnuto:
Nouzový signál – 6x za minutu v pravidelných intervalech (1 signál) 1 minutu pauza atd.
Odpověď záchranářů – 3x za minutu v pravidelných intervalech (1 signál) 1 minutu pauza atd.